آیه ی قرآن کریم به صراحت داشتن دوست از جنس مخالف رو رد و طرد میکنه ...
یعنی پاکی قبل از ازدواج خواست خالق و امر به مخلوق است ...
اما دو آیه :
1- مُحْصَنَاتٍ غَیرَ مُسَافِحَاتٍ وَ لَا مُتَّخِذَاتِ أَخْدَانٍ (نساء - 25)
ترجمه : به شرط آنکه (آن زنان) پاکدامن باشند، نه به طور آشکار مرتکب زنا شوند و نه دوست پنهانی بگیرند .
2- مُحْصِنِینَ غَیرَ مُسَافِحِینَ وَ لَا مُتَّخِذِی أَخْدَانٍ (مائده - 5)
ترجمه : در حالیکه پاکدامن باشید ، نه زناکار و نه دوست پنهانی و نامشروع گیرید .
نکات دو آیه شریفه : (توجه عمیق و کامل داشته باشید)
الف) در آیه اول سخن از ترک دوستی دختران با پسران و در آیه دوم ممنوع بودن دوستی پسران با دختران مطرح شده است .
ب) «أخدان» جمع خِدن ، به معنی دوست است ؛ اما دوستیهایی که دو ویژگی دارند :
1. یکی اینکه پنهانی هستند . 2. دیگری اینکه منشأ این نوع دوستیها شهوت است .
ج) علت جمع آمدن کلمه «أخدان» در آیه اینه :
1. وقتی کسی از روی
شهوت دوست برمیگزیند ، به یکی یا دوتا قانع نخواهد بود ؛ چرا که نفس
انسانی وقتی به دنبال شهوات و خواستههای خود برود ، حد توقف ندارد . 2. با جمع آمدن این
کلمه این واقعیت ثابته وحیانی خواهد شد که خیانت در ازدواجهای غیر سنتی
(اسلامی) که منشاء آشنایی خیابانی (بیرونی) دارد ، امری مسلم خواهد بود .
د) در اینگونه
دوستیها صداقت نیست ؛ چرا که قرآن دوستیهایی را که بر اساس صداقت باشد
«صدیق» مینامد و تعبیر به خدن فقط در این دو آیه آمده است .
ه) حکم به عدم
دوستی بین دو جنس برای اهل کتاب آمده نه مومنین که بیانگر این مطلبه که
شنائت و قباحت این امر طوری است که از مسلمان مومن هیچ گاه صورت نمیگیرد .
و) بسیار عجیب و
حکمت آمیز خواهد بود که بلافاصله بعد از طرح زنا کار نبودن ، دوست دختر یا
پسر نداشتن مطرح شده که بیانگر این دو نکته است :
1. این نوع دوستی و
ابراز محبت و رفاقت در حکم زناست در همه مراتبش ، همانطور که در حدیث امده
زنای چشم دیدن و زنای گوش شنیدن و زنای دست مصافحه ی با نامحرم است و زنای
فرج حد آخر این ارتباط شوم است . 2. زنای پنهان سرمنشاء آن دوستی و محبت بین دوجنس خواهد بود و لذا هیچ گونه محبت و رفاقت و دوستی بین دو جنس نیست و نباید باشد .