آیه ی قرآن کریم به صراحت داشتن دوست از جنس مخالف رو رد و طرد میکنه ...
یعنی پاکی قبل از ازدواج خواست خالق و امر به مخلوق است ...
اما دو آیه :
1- مُحْصَنَاتٍ غَیرَ مُسَافِحَاتٍ وَ لَا مُتَّخِذَاتِ أَخْدَانٍ (نساء - 25)
ترجمه : به شرط آنکه (آن زنان) پاکدامن باشند، نه به‌ طور آشکار مرتکب زنا شوند و نه دوست پنهانی بگیرند .

2- مُحْصِنِینَ غَیرَ مُسَافِحِینَ وَ لَا مُتَّخِذِی أَخْدَانٍ (مائده - 5)
ترجمه : در حالیکه پاکدامن باشید ، نه زناکار و نه دوست پنهانی و نامشروع گیرید .



نکات دو آیه شریفه : (توجه عمیق و کامل داشته باشید)

الف) در آیه‎ اول سخن از ترک دوستی دختران با پسران و در آیه‎ دوم ممنوع بودن دوستی پسران با دختران مطرح شده است .


ب) «أخدان» جمع خِدن ، به معنی دوست است ؛ اما دوستیهایی که دو ویژگی دارند :

1. یکی اینکه پنهانی هستند .
2. دیگری اینکه منشأ این نوع دوستیها شهوت است .


ج) علت جمع آمدن کلمه «أخدان» در آیه اینه :

1. وقتی کسی از روی شهوت دوست برمی‎گزیند ، به یکی یا دوتا قانع نخواهد بود ؛ چرا که نفس انسانی وقتی به دنبال شهوات و خواسته‎های خود برود ، حد توقف ندارد .
2. با جمع آمدن این کلمه این واقعیت ثابته وحیانی خواهد شد که خیانت در ازدواجهای غیر سنتی (اسلامی) که منشاء آشنایی خیابانی (بیرونی) دارد ، امری مسلم خواهد بود .


د) در این‌گونه دوستیها صداقت نیست ؛ چرا که قرآن دوستیهایی را که بر اساس صداقت باشد «صدیق» می‎نامد و تعبیر به خدن فقط در این دو آیه آمده است .


ه) حکم به عدم دوستی بین دو جنس برای اهل کتاب آمده نه مومنین که بیانگر این مطلبه که شنائت و قباحت این امر طوری است که از مسلمان مومن هیچ گاه صورت نمیگیرد .


و) بسیار عجیب و حکمت آمیز خواهد بود که بلافاصله بعد از طرح زنا کار نبودن ، دوست دختر یا پسر نداشتن مطرح شده که بیانگر این دو نکته است :

1. این نوع دوستی و ابراز محبت و رفاقت در حکم زناست در همه مراتبش ، همانطور که در حدیث امده زنای چشم دیدن و زنای گوش شنیدن و زنای دست مصافحه ی با نامحرم است و زنای فرج حد آخر این ارتباط شوم است .
2. زنای پنهان سرمنشاء آن دوستی و محبت بین دوجنس خواهد بود و لذا هیچ گونه محبت و رفاقت و دوستی بین دو جنس نیست و نباید باشد .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد